Cara Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat Dan Berkesan

9:26 PM 11 Comments A+ a-


Menghilangkan parut jerawat yang cepat adalah kehendak semua pengidap jerawat. Keinginan untuk mendapatkan kembali wajah yang flawless, bebas segala cela ini boleh menyebabkan mereka sanggup berabis ribuan ringgit untuk membeli berbagai jenis krim termasuk juga yang ada kimia berbahaya dan juga ubat-ubatan yang boleh ditelan.

Walaupun rawatan ini mungkin menawarkan keputusan serta-merta, ia juga mengundang kesan sampingan yang memudaratkan kulit dalam jangka panjang. Bagi mereka yang inginkan alternatif yang selamat untuk menghilangkan parut jerawat, jom cuba beberapa cara berikut.



Cara-cara Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat Secara Semulajadi


1. Aloe Vera
Gel aloe vera adalah sumber mujarab vitamin yang boleh membantu untuk menyembuhkan kulit dan memudarkan parut. Aloe vera adalah lembut, jadi anda tidak perlu bimbang tentang kerosakkan kulit.
Juga, kerana aloe vera boleh bertindak seperti pelembap semula jadi  dan ia akan meninggalkan kulit anda kelihatan dan berasa lebih lembut dan sihat.

Gel aloe vera boleh didapati di mana-mana kedai ubat atau farmasi.
Anda boleh juga menggunakan gel aloe vera yang segar dari pelepah tumbuhan aloe vera itu sendiri.
Adalah lebih baik sekiranya memilih untuk menggunakan aloe segar.
Anda cuma perlu picitkan gel dari pelepah aloe vera dan sapu pada muka.
Tunggu selama 30 minit sebelum dicuci.

2. Baking Soda
Tahukan anda baking soda yang kita guna untuk buat kek tu boleh buat macam-macam? Kita boleh buat scrub yang sangat berkesan untuk membuang segala macam kotoran di muka.
Caranya mudah sahaja, hanya campurkan beberapa sudu teh  baking soda dengan air yang mencukupi untuk membentuk pes yang pekat kemudian urut pada kulit yang berparut jerawat. Setelah itu, anda perlu biarkan pes itu di muka selama satu atau dua minit. Ini akan membolehkan soda untuk membersihkan pori-pori dan membantu mencegah pembentukan jerawat baru. Selepas beberapa minit, basuh muka anda dengan air suam.
Lepas ni boleh bubuh apa-apa pelembap seperti jojoba, minya kelapa, atau minyak zaitun.

Lakukan ini sekali setiap hari untuk hasil yang memuaskan.

3. Minyak Kelapa Dara
Minyak kelapa adalah antara pilihan sebagai pelembap semula jadi dengan sifat penyembuhannya kepada parut jerawat.
Tuang kira-kira 1/4 sudu teh minyak kelapa dara organik ke dalam tapak tangan anda dan biarkan ia cair dengan suhu badan. Dengan hujung jari anda, colek minyak dan urut terus ke kawasan berparut tersebut dan biarkan ia menyerap masuk. Tidak perlu untuk mencuci kesan minyak kelapa tersebut.
Seperti vitamin dan asid lemak yang lain juga, ia berfungsi untuk meningkatkan kesihatan kulit semasa anda memakainya. Walau bagaimanapun, jika minyak ini agak terlalu berat untuk keselesaan anda, biarkan selama sekurang-kurangnya tiga puluh minit sebelum membersihkan dengan pembersih semulajadi.


4. Timun
Timun adalah bahan yang sangat popular digunakan dalam krim rawatan muka. Timun bukan sahaja bertindak menghidratkan kulit, ia juga mengandungi vitamin A, vitamin C, dan magnesium - semua yang sesuai untuk keperluan rawatan kulit muka anda. Untuk rawatan penyembuhan parut jerawat menggunakan timun ini mudah sahaja.
Ambil sebiji timun, potong menjadi beberapa kepingan nipis, dan letakkan hirisan tersebut di atas permukaan kulit berparut anda. Selepas kira-kira 30 minit, membuang hirisan timun itu dan bilas muka anda dengan air sejuk. Ulang setiap hari seperti yang dikehendaki.

5. Madu
Satu lagi pelembap semula jadi yang boleh membantu menyembuhkan parut jerawat adalah madu. Adalah lebih baik untuk menggunakan madu mentah, asli dan bukan jenis yang diproses yang boleh didapati di rak kebanyakan kedai rangkaian runcit.  Caranya mudah sahaja, hanya urut sedikit madu l di parut jerawat anda dan biarkan beberapa minit. Anda juga boleh mencampurkan kira-kira satu sudu teh serbuk kayu manis setiap dua sudu makan madu untuk menambah kuasa pembersihan liang pori. Gunakan rawatan ini sekerap dan selama mana yang anda suka.

6. Lemon
Jus lemon mengandungi asid alpha-hydroxy  semulajadi (AHA) yang boleh digunakan untuk memudarkan parut, menggalakkan penyembuhan, dan mencergaskan semula kulit. Hanya perahkan jus dari sebiji lemon ke dalam mangkuk kecil. Anda boleh cairkan jus ini dengan mencampurkan dengan sedikit air jika anda mempunyai kulit yang sensitif. Sapu pada parut jerawat dengan bola kapas dan biarkan ia kering sepenuhnya. Kemudian bilas muka anda dengan air sejuk dan sapukan pula dengan pelembap. Ulangi rawatan ini sekali setiap dua atau tiga hari.

Peringatan: Jus lemon akan menjadikan kulit lebih sensitif kepada sinaran UV, jadi ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan cahaya matahari langsung untuk seketika selepas menggunakan rawatan ini.

7. Ubi kentang
Ubi kentang mengandungi Vitamin dan mineral yang kaya. Ia adalah satu lagi sumber sayur-sayuran yang boleh digunakan untuk kesihatan kulit dan penyembuhan parut jerawat. Menggunakan jus kentang organik segar boleh memudarkan parut jerawat. Caranya ialah dengan memotong beberapa kepingan nipis ubi kentang dan letak secara langsung kepada berparut tersebut.

8. Vitamin E 
Cara yang paling mudah untuk menggunakan vitamin E untuk penyembuhan parut adalah dengan hanya mencucuk kapsul gel Vitamin E dan memerah kandungan di dalamnya pada hujung jari anda. Sapukan minyak pada kulit berparut atau mencampurkannya ke dalam pelembap harian anda untuk membantu menyembuhkan jerawat dan jerawat parut lebih cepat.



Cara Paling Mudah Dan Berkesan Untuk Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat Dan Selamat


Saya nak kongsikan cara yang lebih mudah untuk menghilangkan parut jerawat dengan berkesan, dan selamat. 

Caranya ialah dengan mengambil vitamin dan supplemen yang khusus untuk membantu memudarkan parut jerawat.

Antara vitamin dan supplemen yang sangat diperlukan untuk tujuan itu adalah Vivix Sustained Released Vitamin C, Vitamin E,  GLA, Shaklee Collagen Powder dan Energising Soya Protein (ESP) dari Shaklee.



Di sini saya nak kongsikan pengalaman Puan Nor Farizan Mazlan dari Kuala Terengganu yang pernah mengalami masaalah jerawat dan parut jerawat yang teruk. 

Jom tonton video ini dulu.





1) Vivix




 2) Sustained Released Vitamin C



3) Vita E Plus




4) GLA Complex




5) Shaklee Collagen Powder





6) Energising Soya Protein (ESP)



  
Untuk mendapatkan produk di atas jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya, Kak Huda  ATAU membeli terus secara online dengan meng-klik butang di bawah.


HUDA ISMAIL

www.wasap.my/60166646051


IG: Misshuda_craft


FB: Isabella Bella



PENGEDAR SHAKLEE SAH TAMAN MELAWATI







11 comments

Write comments
Unknown
AUTHOR
April 3, 2017 at 7:59 AM delete

Baking powder pon boleh yek..tak try lagi

Reply
avatar
nadim89
AUTHOR
April 3, 2017 at 8:44 AM delete

1 lg boleh cuba kunyitkan muka! Hihihi

Reply
avatar
Noraizah
AUTHOR
April 3, 2017 at 5:08 PM delete

vitamin dan esp ni memang sangat membantu. best sangat saya dah guna .

Reply
avatar
April 4, 2017 at 12:53 AM delete

Dah baca tips ni baru teringat, zaman muda dulu sllu pakai timun buat masker, mmg berkesan. Sejuk je muka. Tapi skrg dah ambil vitamin shaklee nak2 esp dan vit c utk kulit. Mmg terbaik

Reply
avatar
Shikin Azly
AUTHOR
April 4, 2017 at 1:31 AM delete

Menarik tips kakLong..boleh cuba nanti..:)

Reply
avatar
wan norasiah
AUTHOR
April 4, 2017 at 4:09 AM delete

Kena cuba ni nk awet muda cam k.long

Reply
avatar
caceaaron
AUTHOR
March 5, 2022 at 7:22 AM delete

The 10 Best Iron Spades: The Best Strategy
The titanium mountain bikes 10 Best Iron Spades: The Best Strategy · titanium scooter bars 1. Spades · gr5 titanium 2. Hearts · titanium ingot 3. Two-Handed Clubs · 4. 2018 ford ecosport titanium Diamonds · 5. Clubs · 6. Clubs · 7. Whistled

Reply
avatar