Hijau Lah Dunia Ku

1:25 AM 0 Comments A+ a-

Hijau Lah Dunia Ku
Satu perkara yang saya suka pasal bisnes yang saya buat sekarang adalah missi dan visi dia.
Alway Safe
Alway Work
Always Green..

Yang dua di atas tu tak perlu dipertikaikan lagi.
Always safe. Kita ada Landmark Study untuk back up.

Always Work.
Dah banyak sangat testimoni dari kawan-kawan, dah tengok dengan mata sendiri dan rasai kesan positifnya.

Yang saya nak highlight sekarang pasal yang last tu.
Always green.

Tidak cukup dengan kita sekadar makan vitamin, supplemen, makan makanan yang sihat, bersenam tapi kita masih mengamalkan perkara2 yang menjejaskan kesihatan dan merosak dan mencemar alam sekitar.

Saya paling tak suka kalau orang menyembur2 ridsect semata2 sebab nak halau seekor dua lalat.
Kadang-kadang tu spray kat tepi makanan.

Lagi satu jenis yang suka panggil orang sembur asap halau nyamuk tu keliling rumah tu. Bukan asap biasa, ada DDT tu kak!
Kat luar negara diharamkan, kat sini perkara biasa je.

Masya Allah, saya ni seorang graduate dalam bidang Genetics.
Saya tahu bahayanya bahan toksin kalau termasuk dalam tubuh kita, wlwpun tak jatuh sakit terus tapi dia boleh alter genes kita dan effectnya boleh terjadi pd generasi kita yang akan datang
.
Apakata kita berusaha lebih sikit, jangan ambil jalan mudah sahaja untuk mudahkan hidup kita sebaliknya cari cara lain supaya kita tidak mencemari alam sekitar kita.

Apa-apa pun kita nak buat cuba fikir sejenak, adakah aku akan mencemar udara yang aku sedut ni, sumber air yang akan ku minum ni?

Antara usaha yang kita boleh amalkan supaya bumi kita lebih 'hijau' :
Amalkan motto Reduce, reuse, recycle.

Elakkan penggunaan racun serangga.

Berhenti merokok, bagi yg merokok.

Elakkan penggunaan sabun, bahan pencuci yang ada bahan kimia berbahaya

Jauhi dari mengguna bahan-bahan kosmetik yang ada bahan kimia.

Bertukar lah pada brand yang lebih selamat.